본문 바로가기
Main/Biostatistics

Biostatistics #1-2 (Types of Variables)

by research_notes 2022. 1. 24.
728x90
반응형

Variables & Constants

  • Constant (상수): a characteristic that is fixed across conditions.
    • Does not change over time and has a fixed value. 
    • Ex) Salary, white blood cell count, respiratory rate.. etc.
  • Variable (변수): a characteristic that changes across conditions.
    • Can change or vary over time
    • Ex) the Country in which you were born, genotype, fingerprints... etc.

 

Types of Variables

 

(1)

  • Independent Variable (독립변인): the one that is manipulated.
    • 실험 결과에 영향을 줄 수 있는 변인.
    • 조작변인(실험에서 의도적으로 변화시키는 변인)과 통제변인(실험에서 일정하게 유지시키는 변인)
  • Dependent Variable (종속변인): the one that is observed.
    • 실험에서 측정하여야 할 값. 
    • 조작변인이 변함에 따라 함께 결정되며, 하나 또는 그 이상이 될 수 있다. 
  • Example. 공부시간에 따른 학생들의 성적을 연구한다면, 
    • 독립변인 => 공부하는 시간
    • 종속변인 => 시험 성적

To make an inference (a conclusion reached on the basis of evidence and reasoning), we manipulate a variable of interest (the independent variable), and observe the effect on an outcome variable (the dependent variable), holding all other variables constant.

== 추론(inferential statistics)를 하기 위해 독립 변수를 조작하고 다른 모든 변수를 일정하게 유지하면서 종속 변수에 대한 영향을 관찰한다.

 

(2)

  • Between-subjects variable (피험자간변인/집단간변인): a characteristic that varies between different individuals
    • 범주별로 서로 다른 피험자가 배치된 변인 (또는 범주별로 피험자를 무선적으로 배치한 변인)
    • Different people test each condition so that each person is only exposed to a single user interface.
    • Ex) age, sex, blood type... etc.
    • Example. 우울증 감소에 대한 A 상담방법의 효과를 확인하고자 한다. 통제집단(control group)에 대해서는 아무런 상담방법을 처치하지 않거나 기존에 많이 사용되는 B 상담방법을 처치하고, 실험집단(experimental group)에 대해서는 A 상담방법을 처치한다. 우울증 검사에서 두 집단의 평균값의 비교를 통해 A 상담방법의 효과를 검증한다.
  • Within-subjects variable(피험자내변인/집단내변인): a characteristic of particular individuals that varies with time. 
    • 집단별로 동일한 피험자가 배치된 변인 
    • the same person tests all the conditions 
    • Ex) age, tiredness, blood pressure..., (사전, 사후, 추후 범주로 구성된 측정시기 변인)
    • Example. 어떤 교사가 교육프로그램이 학생들의 학습에 미치는 효과를 확인하고자 한다. 교육프로그램을 진행하기 전인 학기 초에 학습정도를 측정하고, 학기 중간과 학기 말에 진로결정검사를 실시하여 시간의 경과에 따라 진로발달 프로그램의 적용이 학생들의 학습수준에 어떤 효과가 있는지 검증한다.

각 실험 디자인의 장단점
Between-subjects  Within-subject
* minimizes the learning and transfer across conditions.

* have shorter sessions than within-subject ones.

* easier to set up, especially when you have multiple independent variables.
* require fewer participants and are cheaper to run.

* minimize the random noise.

 

 

출처. 네이버 지식백과

728x90
반응형